Cel Obert

El cometa C_2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS)

Gairebé es podrà veure a simple vista des de finals de setembre a principis d’octubre. La coma, que significa cua o cabellera en grec, pot ser espectacular després de passar molt a prop del sol, a una distància com la de Mercuri. Això són uns 58 milions de km, i és tan a prop, que totes aquestes restes de pols i gel en l’escalfar-se s’evaporaran cap a l’espai deixant una cua llarga i molt brillant.
C2023A3_2024-06-10

Foto: C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS) el 10 de juny de 2024 vist des d’un telescopi reflector f/4 de 8 polzades. https://commons.wikimedia.org/wiki/File:C2023A3_2024-06-10.jpg

Cap al 12 d’octubre estarà a prop de la Terra, al periheli, i es podrà observar gairebé a ull nu sobre l’horitzó en el crepuscle, direcció oest a la constel·lació de Verge. La seva magnitud de brillantor pot ser de -3 (a l’escala de +3 els cometes ja es poden veure). L’escala de magnitud és la quantitat de llum, – és més brillant, i + és menys brillant.

Significat del nom:

La lletra C del cometa significa que no és periòdic. Aquests tipus de cometes solen venir del núvol d’Oort y passen pel sistema solar un cop o trigar de 200 a milers d’anys en orbitar el Sol.

2023 A3 significa que el cometa es va descobrir el 2023, a la primera quinzena de gener que seria la lletra A, segons la nomenclatura d’IAU. I el 3, perquè va ser el tercer objecte d’aquest tipus descobert en el mateix període.

Tsuchinshan-ATLAS significa que es va descobrir amb els telescopis de l’Observatori de la Muntanya Porpra de Zijinshan i el Sistema d’última alerta d’impacte terrestre d’asteroides, Atlas.