El pròxim 11 de novembre es podrà veure des de Catalunya un trànsit de Mercuri.
Què és un trànsit? Un trànsit és el pas d’un planeta o de qualsevol altre astre pel davant del Sol. Tan sols Mercuri i Venus, per trobar-se més a prop del Sol que la Terra, poden transitar pel davant del Sol. (Trànsit (astronomia) a Viquipèdia).
El trànsit començarà a les 12:35h Temps Universal (TU) (13:35 hora oficial).
El trànsit comença en el moment en què la silueta del planeta toca la silueta del Sol. Poc a poc es pot observar com una minúscula ombra opaca va intruduint-se al disc solar, i la va travessant fins a arribar a l’altre extrem, desapareixent. En aquest moment, el trànsit s’haurà acabat. Tot i que vist des d’aquí Catalunya, i tot Europa, la major part d’Àfrica, l’Oest d’Àsia i l’Orient Mitjà el Sol es pondrà quan el trànsit encara no s’hagi acabat.
A més a més, no es veurà igual a tots els llocs de la Terra. Depenent de l’alçada del Sol sobre l’horitzó en cada lloc durant el trànsit, en unes zones es podrà veure tot sencer, en d’altres una part i en d’altres no serà visible.
Veure un trànsit de Mercuri no és tan espectacular com pugui ser un eclipsi de Sol o Lluna, però no ens negareu que poder veure el petit planeta passar davant el Sol és emocionant! Només ho podem observar cada 4 o 13 anys, ja que les inclinacions de les dues òrbites de Terra i Mercuri són diferents. Tot i això, cada maig i cada novembre Mercuri es col·loca entre la Terra i el Sol, però la majoria de les vegades l’observem per sobre o per sota de l’astre rei.
Tot plegat fa que en mitjana tan sols hi hagi 13 trànsits cada 100 anys.
El darrer trànsit de Mercuri va ser el 9 de maig de 2016, i el proper el 13 de novembre del 2032.
Aquest tipus d’observacions es poden viure a través de les nostres activitats d’astronomia a mida, per a centres escolars i altres esdeveniments culturals.